måndag 1 september 2008

Professorer i flumpedagogik i kamp mot kunskaper!

Det är föga förvånande att flumpedagogikens företrädare, som legat lite lågt ett tag för att vässa argumenten börjat gå till attack. De får givetvis god hjälp av vänstermedia, som Dagens Eko som gjort en undersökning bland pedagogikprofessorer, vilka givetvis inte kan hitta några vetenskapliga belägg för att tidiga betyg, och betyg i fler steg skulle vara bra för eleverna. Men vilka är det då som blivit professorer i pedagogik? Jo, för att ha en chans att bli detta krävs givetvis de rätta åsikterna. Man skall vara anhängare av en radikal pedagogik, motståndare till betyg, och förväntas förmodligen ha en socialistisk världsbild.

Att pedagogikprofessorernas verklighetsuppfattning skiljer sig från vanliga dödligas är inte förvånande. Många är de elever från lärarhögskolorna som på praktikperioderna märkt att de kunskaper i pedagogik som de fått sig till livs inte har så mycket med verkligheten att göra. Lärarna som finns ute i verkligheten har ofta en betydligt mer positiv inställning till fler och tidigare betyg. Därmed inte sagt att vi sväljer allt, och visst måste vi dra öronen åt oss när vi får fler och fler arbetsuppgifter, och när riktlinjerna för det vi skall göra är oklara.

Även Lärarnas Riksförbund har länge krävt tidigare betyg i fler steg. Att det andra förbundet inte gjort det beror på att det är dominerat av förskollärare, fritidspedagoger och lågstadielärare, och att det dessutom alltid haft en större lojalitet mot Partiet (gissa vilket) än mot skolan.

Vi lärare i skolan har också länge känt oss underkuvade av diverse flumpedagoger som pådyvlat oss sina åsikter på studiedagar o dyl, ivrigt påhejade av våra dagisfröknar som blivit rektorer. Det har handlat om att vi aldrig skall undervisa, utan bara vara handledare för barnen. Det har handlat om att faktakunskaper är något fult, eller om den otäcka katederundervisningen. Vidare har universalmedicinen för att råda bot varit det heliga Arbetslaget, dvs att timmar av vår arbetstid skall slösas bort på onödiga möten som sällan leder någonstans.

Därför är det viktigt att vi visar vårt stöd för Jan Björklund, och inte låter det faktum att han någon gång slarvat med källorna överskugga det faktum att hans recept för skolan, ehuru ibland lite förenklat, är betydligt mer förankrat i verkligheten än professornas i flumpedagogik.

Läs Björklunds senast inlägg i Svenska Dagbladet.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...