onsdag 30 januari 2008

Socker och fett bättre än lätt!


I Svenska Dagbladet i dag läser jag att sukralos, en av dessa otäcka kemikalier som så kallade hälsomedvetna personer föredrar att stoppa i sig i stället för naturligt socker utgör en miljöfara. Detta förvånar mig inte det ringaste. Jag har länge retat mig på alla skumma tillsatser som finns i allehanda livsmedel, men framför allt i så kallade lightprodukter. Av någon anledning väljer företrädesvis lata människor av den sorten som sällan rör på sig att köpa produkter som innehåller hela långa listor av mer eller mindre märkliga ingredienser i sin kamp för att undvika allt socker och allt fett.

Själv ser jag nogsamt till att undvika allt sådant. Hellre än att smeta den vidriga gegga som kallas lättmargarin på mina smörgåsar äter jag dem utan "smör" om det inte finns Bregott eller smör att tillgå. Hellre än att dricka den blåskimrande lättmjölken dricker jag vatten, och jag skulle aldrig frivilligt hälla i mig Fun Light, Cola Light eller den hemska produkt som kallas Multivitamindryck och som innehåller ungefär lika många olika kemikalier som fragment av olika frukter. Och de kalorier som man får i sig ser man till att förbränna genom promenader och motion av olika slag.

Värst är det på tisdagsfikat i skolan. Här turas kolleger om att duka upp till fika. Många anstränger sig till det yttersta att göra det bra, och de flesta ser också till att erbjuda Bregott då de vet att jag annars klagar. En del anser mig dock vara en gnällig gubbe (kanske med viss rätt) och köper bara Lätta (eller ännu vidrigare, Minilätta!). De kemikaliestinna Multivitamindryckerna är också vanliga. Och allt som oftast får man ta en hård debatt med någon "hälsoanhängare" som predikar sockrets farlighet och fettets dödsbringande.

Men nu har jag alltså fått ett annat argument. Ser redan fram mot nästa tisdag när jag skall dra till med sötningsmedlens miljöfara. För även om dessa hälsotanter oftast är miljöbovar som kör bil från dörr till dörr, så är det få som i dessa dagar vågar uttala högt att de inte bryr sig om miljön. Och gift i vattendragen framkallar genast bilder av gråtande sälar och hulkande torskar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt så! Riktig mat är inte skadligt, utan det är all vad jag kallar o-mat man ska akta sig för: hellre riktig biff en gång i månaden istället för industriell kyckling eller skinka varje dag, eller smör på mackan då och då och skippa lättmargarinet. Står det på paketet att 'smöret' inte är bra att steka i, borde det väl vara en antydan till att det nog inte är så bra att konsmera, varmt eller kallt? Använd sunt förnuft! Tragiskt att du inte ens kan vidarebefordra detta till dina kollegor, hur ska det gå med eleverna....?

Anonym sa...

Underbart kul!

Anonym sa...

Syntetiska konstgjorda sötningsmedel som aspartam har jag fördömt så länge jag kan minnas. Det är en sak som är säker. Men margarin som Becel, med omega-3 och reduceringar av mättade fetter, vilket ska gynna hjärtat osv, undviker du det också? Jag har ingen aning om även det är falska ting.
Det är bra att äta sunt och förnuftigt, det är vi nog alla överens om, men det gäller att vara försiktig så det inte blir en överdrift.
Ibland måste man påminna sigsjälv att njuta av livet också.

magister nyman sa...

Ja, jag är ju ingen kemilärare, utan bara en okunnig humanist, men jag tror nog att Becel och dylikt kan ha ett existensberättigande för dem som behöver dem av medicinska skäl.
Men för de flesta så tycker jag att ordinationen skall vara normal sund mat, vilket givetvis inte innebär att man bara skall stoppa i sig en massa fett och socker. Däremot skall man inte vara paniskt rädd för dessa. Man bör också äta mycket sallad och grönsaker, och även tillföra kroppen alkohol i lagoma doser.

Och framför allt se till att röra på sig genom att undvika bilkörning, hissåkande och stillasittande.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...