måndag 7 juli 2008
Bussfack på villovägar!
Oron är stor i orter som Norrtälje, Tyresö och Värmdö. Anledningen är att det finns risk för att bussförarstrejken bryter ut igen. För den som inte har bil kan det bli väldigt besvärligt att ta sig hemifrån från platser utan järnväg. Är det då en rättmätig strejk? Är det verkligen så synd om bussförarna?
För mig är det hela lite speciellt, eftersom man kan säga att busskörande är en hobby. Att man sedan får betalt för detta nöje gör ju inte saken sämre. Och visst finns det tillfällen när det känns lite motigt. Att cykla över åkrarna till bussgaraget klockan fem en råkall morgon i november när en plötslig regnskur dränker en är kanske inte det roligaste man kan göra. Men annars är det faktiskt ganska trevligt. Det är en avkopplande omväxling till det i och för sig också trevliga lärarjobbet. Att sitta och lyssna på de fantastiskt bra programmen i P1, njuta av naturen en tidig morgon, och känna att man gör ett bra jobb är inte det sämsta. Tyvärr är kvaliteten på bussarna ofta långt ifrån lysande, så det är inte alltid produkten blir den ultimata resan, som man gärna vill prestera.
Och så kan man ju sätta in sig själv i ett större sammanhang också. Eftersom jag är en varm anhängare av bra kollektivtrafik känns det bra att kunna bidra till denna. Tyvärr är det många bussförare som inte har den inställningen. En del verkar betrakta passagerare som någonting som man helst skulle vilja slippa. En man jag pratade med hade tidigare kört sopbil, och menade att den största skillnaden var att på bussen steg skiten på själv. Det är alltför många som väntar med att köra fram till hållplatsen till avgångtid, fast det är minusgrader, eller som avgår på sekunden utan att invänta springande passagerare från tåget. Åter andra struntar helt i att kontrollera biljetter, och vissa kör konstant som idioter.
Just precis ordet idioter hade en bussbolagsdirektör använt om bussförare, och det är ju förvisso inte så många som gör skäl för denna benämning, men de finns tyvärr. Problemet är att en del inte kör buss för att de tycker om det, utan för att de måste. Naturligtvis inser jag att den som varje dag gör en sak förmodligen inte tycker att det är lika kul som för den som gör det då och då, men det finns också många bussförare som älskar sitt jobb, och som tycker om att ge service. Det är de som borde få högre lön. Precis som det är vettigt att bra lärare får högre lön än dåliga lärare (nu är ju problemet att det förutsätter att man också har bra rektorer, vilket ju är en sällsynthet) så borde bra bussförare ha bättre lön än dåliga. Den bussförare som visar vilja att ge god service, som inte fuskar med biljettkontrollen, som kör mjukt och miljövänligt bör ha en betydligt bättre löneutveckling än den som tycker att passagerare är sopor med ben. Tyvärr är det inte troligt att Kommunal kommer att slåss för en sådan utveckling.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Instämmer till fullo! Dock undviker magistern att kommentera huruvida lönen är rätt eller ej. Har tidigare kört buss i göteborgsområdet. När barnen är större finns planer på att börja köra igen. Som hobby. Jo, jag tillhör också skaran som tyckte det var trevligt att köra och att en del i det trevliga var att se till att det blev trevligt även för resenärerna. /M
Skicka en kommentar