torsdag 31 juli 2008

Frihet, faror, fylleri och friluftsbad.




Magister Nymans röst i bloggosfären har på sistone varit ovanligt tyst. Detta beror givetvis på att sommaren har så mycket annat som lockar än datorns tangentbord. Det finns en hel värld därute som måste ses. I år har jag haft nöjet att besöka Kanada, företrädesvis Quebec, och också sett en del av det nordösta hörnet av USA. Jag kommer att återkomma med mer tankar och reflektioner samt intryck från denna resa. I dag tänkte jag dock beröra ett högaktuellt ämne, nämligen bad och badvakter.

Nyss hemkommen till ett högsommarvarmt Sverige finner jag till min förvåning att folk tycks drunkna i stora mängder runt om i landet. Plötsligt börjar folk intressera sig för badvakter, ett ämne som annars bara lyfts fram i samband med tv-serien Baywatch.


För en vecka sedan befann jag mig på en kanadensisk badstrand, i Cowansville i Quebec, där badvakterna strejkade för hö
gre lön. Visserligen badade folk i alla fall, men skylten med badning förbjuden var uppsatt, och i lokaltidningen betonade man att bad måste ske med yttersta försiktighet och helt på egen risk. Jag konstaterade då (felaktigt?) att svenskar klarar av att bada helt utan badvakter utan att drunkna.

Och inte nog med att badandet på stranden i
Cowansville i normala fall övervakades av två badvakter. Dessutom fanns det cirka tio meter ut i vattnet ett rep som absolut inte fick överskridas. Utanför detta rep bottnade man nämligen inte, och detta var givetvis alldeles för farligt. På en annan strand i närheten, i Lac Brome, fanns repet längre ut då det var mer långgrunt, men inte heller här var det tillåtet att ge sig ut på djupt vatten. Badning var här enligt anslag förbjudet utanför badvakternas tjänstgöringstid.

Jag hade inte tillfälle att denna gång besöka någon badstrand i USA, men jag tror att det råder samma förhållanden där. Hörde i morse i P1 ett reportage om hur folk trotsar badförbudet i Potomacfloden i Washington DC, men ständigt måste se upp för ordningsmakten.

Det är lätt att tro att trygghetsnarkomanin är ett typiskt svenskt fenomen, och just Amerika är ju en världsdel som mera förknippas med frihet än med förmynderi, men i vissa fall är friheten större i vårt land. Samma reportage i P1 berättade också om en picknick i en park där man ständigt utsattes för noggranna kontroller av parkvakter som skulle granska om det verkligen var alkoholfritt öl man drack.

I Sverige har det ju skrivits en hel del om tokiga butiksbiträden som kräver leg av 70-åringar som vill köpa öl. Själv har jag inte råkat ut för något sådant här, men när jag skulle köpa ett sexpack öl i en butik i Malone, NY var jag tvungen att visa leg. Detta trots att jag för snart 27 år sedan uppnådde 21 års ålder som man måste ha gjort för att dricka alkohol i USA. Jag läste också i en lokaltidning om ett gäng 20-åringar som arresterats för att ha färdats i en bil med några flaskor öl. Hade det däremot rört sig om en pistol hade det nog inte varit lika illa...


2 kommentarer:

Anonym sa...

För ca 27 år sedan 21 års ålder....

Då borde du inte kunna vara den sadistiska gubbjävel som förstörde min och mina kompisars tid på Eriksbergsskolan i början av 90-talet. Det var ju lite skönt i alla fall.

Då behöver jag inte läsa din kvasiliberala blogg längre.

magister nyman sa...

Nej, jag är helt oskyldig till dina upplevelser på Eriksbergsskolan. Men du får gärna läsa min blogg, och det vore kul om du utvecklade det där med kvasiliberal lite grann.

Trevlig sommar

Magister Nyman

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...