tisdag 23 februari 2010

Be nykter!

Varje dag lär man sig något nytt. Ibland på de mest oväntade sätt. När jag kom hem igår väntade mig ett stort handskrivet kuvert med riktiga frimärken på. Nyfiket öppnade jag det och fann ett handskrivet brev, och en tidning. Det visade sig vara ett exemplar av tidningen Vakttornet. Av någon anledning hade man valt att skicka mig ett nummer som handlade om alkohol. Måhända hade en dörrknackare sett mig bära in buteljer med kluckande innehåll, och då inte vågat ringa på. Till min förvåning var det dock inte alls någon rabiat syn på alkoholen som man förespråkade. Tvärtom framhöll man att det var Gud som givit oss vinet, och att Jesus ju på sin tid räddade en fest från ett säkert fiasko genom att trolla vatten till vin.

Men allt det här var ju knappast några nya spännande lärdomar. Det som var intressant var att de vanliga reglerna om att man inte blir en bättre bilförare av sprit, och att damer som är på smällen bör låta flaskan lagras ytterligare något år, följdes av ett tredje råd: Undvik alkohol i samband med religiösa aktiviteter! Jag vet inte huruvida Jehovisarna firar nattvard (min lärarlyftskurs i religion handlade mest om hur snälla alla muslimer är och hur missförstådda de stackars folkhemsislamisterna är enligt Mattias Gardell så jag fick ingen kläm på vittnena) men annars torde ju nattvarden vara ett lysande exempel på brott mot denna regel. Fast katolikerna tror ju förstås att vinet blir till blod, men jag vet inte vilken alkoholhalt detta blod kan antas ha.

Om man ber när man är full kan det förvisso bli lite sluddrigt, och kanske även en smula ostrukturerat, men Gud borde väl ändå kunna greppa budskapet, allvetande som han (hon? hen?) (Han? Hon? Hen?) är. Även andra religiösa aktiviteter, som till exempel ingående av äktenskap, tungomålstalande och bikt borde snarast bli mer inspirerade av lite promille. Kanske är det just i ruset som man kan finna kontakten med det gudomliga. Och visst kan väl en riktigt rökig Islaywhisky eller ett utsökt vin få en att undra om det inte måste finnas en Gud som hjälpt till att skapa något så fulländat. Och icke att förglömma, de fromma trappistmunkarna som förmedlat budskapet från Herren i form av det öl som kan få vem som helst att ropa Hallelujah!

Men i år är det valår så nästa gång någon ringer på din dörr behöver det inte vara nyktra jehovaner utan det kan även var Mathias Sundin:


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...