Så är det då dags för själva försäljningsmötet. Vi blir hänvisade till ett lågt hus strax utanför själva anläggningen. Vi hade väntat oss något slags stort möte med en presentation för en hel grupp, men blir mottagna av en, i alla fall i början, mycket trevlig engelska som helhjärtat ägnar sig åt oss. Runt om oss sitter andra medelklasspar vid andra kaffebord med andra försäljare. Bland det första hon säger är att hon är van vid att få nej, så vi behöver inte alls känna någon press. Enligt henne är det cirka 30% av presentationerna som leder till affär. Vi blir grundligt utfrågade om våra intressen och semestervanor. Eftersom vi inte direkt blivit förtjusta i platsen märker hon att strategin huvudsakligen måste bli att försöka få oss att köpa en vecka, men i stället för att komma till Playa Andaluza byta bort vår vecka mot antingen någon vecka på en annan anläggning, eller mot flygresor och hotellövernattningar.
Mot slutet märker vi att hennes leende börjar se betydligt mer stelt ut. Hon efterlyser mer entusiasm hos oss, och när vi förklarar att vi inte är den typen som bestämmer sig hals över huvud, utan att vi skulle vilja tänka över saken hemma i lugn och ro får hon det till att det betyder samma sak som nej. Det faktum att hon tar för givet att den som i hemmets lugna vrå, med tillgång till information från internet aldrig skulle tacka ja till att köpa hennes vara gör oss än mer skeptiska.
Till sist frågan hon om det över huvud taget är någon idé att hon talar om priset för oss. Vi säger att vi nog gärna vill veta priset i alla fall, och får reda på att en vecka i lågsäsong skulle kosta cirka 17000 euro. Denna kostnad kan man i princip få tillbaka om man skulle vilja sälja, förutsatt att det finns köpare. Däremot tillkommer diverse skötselavgifter, och i händelse av att man nu inte vill sitta här vid denna spanska motorväg, bytesavgifter. Vi hävdar fortfarande bestämt att vi skall tänka över det hela hemma i lugn och ro och hon tar ett lite trött, men fullt korrekt farväl av oss.
Men det är inte över. Under förevändning att marknadsavdelningen vill ställa ett par frågor kommer en holländsk man och fångar in oss. Först ställer han några frågor om hur presentationen varit, men sedan börjar han också få oss att köpa ett paket med övernattningar på en annan anläggning. Vi värjer oss ånyo, och lyckas ta oss helskinnade ut för att ta en tur med vår nästan gratis hyrbil.
Nej, det här är nog ingenting för oss. Visst var det trevligt med ett litet avbrott i den svenska hösten, och nog var anläggningen flott, men det är inte riktigt det sätt som vi vill semestra på. Allting är lite för perfekt, sannolikheten för att man skall bli överraskad är minimal. Men får även du ett sådant erbjudande så åk gärna dit, sitt av presentationen, och se om du faller för alla vackra ord.
Av någon anledning påminner det mig om Amway, ett företag som kanske även du råkat ut för. Om inte så kanske det snart ringer någon gammal bekant som plötsligt kommit ihåg dig och som vill presentera någonting väldigt trevligt för dig. Du blir då inbjuden på ett möte där du skall fås att engagera dig i försäljning av diverse produkter, men själva poängen är inte produkterna, utan de nätverk som du kan skapa för att få del av vinsten när andra handlar. Själv tycker jag att det ligger något lite motbjudande i att man använder sig av sina gamla vänner för att tjäna pengar. Fast det kanske är det som är the American Way.
Och även om själva Costa del Sol kanske inte riktigt är en plats dit jag längtar tillbaka så fanns det en del intressant även där. Mer om detta inom kort!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar