tisdag 28 oktober 2008

Magistern blir lyft!

Det går allt längre tid mellan uppdateringarna på denna blogg. Är det måhända så att magistern börjar tröttna på att blogga? Eller har hans hjärna blivit så utsliten av att försöka få in kunskap i det inte alltid så mottagliga elevmaterialet så att den inte längre förmår skapa blogginlägg?

Nej, fullt så illa är det inte. Men magistern håller på att bli lyft. Ja, inte i ansiktet eller någon annan kroppsdel utan det handlar snarare om själen. Vår regering ägnar sig nämligen inte bara åt FRA-lagen, utan har ju infört något som kalllas lärarlyftet. Det innebär att lärare kan studera på heltid och få 80% av lönen, eller på halvtid och få 90%. Själv ägnar jag mig åt det sistnämnda och deltar tillsammans med fyra (!) andra lärare i en kurs i religion vid ett framstående universitet. Varför vi bara är fem kan man ju fråga sig, och det är ju lite synd. Jag är dock glad över att jag inte läser på heltid då det visar sig att kurser som denna i vår digitala tidsålder mest består i att man sitter vid sin dator. Där skriver man PM, deltar i seminarier och gör andra uppgifter. En (!) gång i höst träffades vi fysiskt. Därför är det ju glädjande att jag fyra dagar i veckan har förmånen att träffa mina elever och kolleger på riktigt.

Nu är det lite speciellt med religion för mig. En gång i tiden började jag faktiskt läsa religion, men hoppade av efter två veckor. De andra deltagarna i kursen såg ut ungefär som jag väntade mig att människor som läste religion skulle göra i det tidiga åttiotalet. Jag insåg snabbt att jag inte passade in i detta djupsinniga tedrickargäng. Men nu anser jag mig ha uppnått tillräcklig mognad (även om det säkert kan ifrågasättas) för att ta itu med religionsbiten. Om inte annat så har jag, helt utan kunskaper och insikter, undervisat i detta ämne i cirka 15 år.

Och kursen är faktiskt spännande och intressant. Har just skrivit ett litet PM om hur man skulle kunna använda sig av The Simpsons för att diskutera livsåskådningsfrågor. Det som gör kursen bra är att den sätter in religionen i ett samhälleligt sammanhang, och visst, det blir kanske mer sociologi än religion ibland, men det gör det bara mer intressant.

Och även om man mest sitter vid sin dator så är det ett lyft att få lite kvalificerad fortbildning, och att tvingas tänka lite nya tankar. En annan fördel med det hela är att jag slipper en hel massa meningslösa arbetslagsmöten och andra mer eller mindre plågsamma konferenser eftersom jag bara jobbar halvtid...

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...