tisdag 3 februari 2009

Åk till Moltustranda i stället!

Nu har jag ju skrivit en del om både Danmark och Sverige de senaste dagarna. Dags att kasta sig över Skandinaviens svar på Förenade Arabemiraten, Norge. Faktum är att det tycks finnas en hel del likheter mellan dessa länder. Förutom oljan så finns det en hel del Israelhat i båda länderna, som till exempel de kommunistiska läkarna som var i Gaza. Dessutom finns det likheter i alkoholpolitik och moraluppfattningar.

Men nu var det egentligen inte det jag skulle skriva om. En av bloggarna på min lista till vänster, Ja vi elsker, skriven av en svensk som bor i Fören.., jag menar Norge, fäste min uppmärksamhet på en lysande film som egentligen inte handlar så mycket om Norge, utan om Syden, ett magiskt begrepp. De iakttagelser som görs i denna film skulle lika bra kunna handla om svenskars syn på sydligare länder. Så ta del av denna tänkvärda lilla norska språkövning (säga vad man vill om Norge, men språket är vackert, det går inte att förneka)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...