söndag 19 april 2009

Fildelning är fel, men mord är värre!

Jag har tyvärr lite svårt att förstå den stora upprördheten över att de som olagligen sprider andras verk på internet straffas för det. Men däremot blir jag upprörd när jag läser om hur dessa brott bedöms jämfört med andra, som i mitt tycke är betydligt värre. På en av mina favoritbloggares, Nordic Dervish blogg, hittar jag en länk till en intressant artikel. Där berättas om hur Kushtrim Ademi och Abdurrahman Nika som mördat en homosexuell man i Malmö får straff som är betydligt lindrigare än de otäcka fildelarnas. Det faktum att Abdurrahman tycks ha en blogg med islamistisk inriktning gör inte saken roligare. Visserligen är Kushtrim och Abdurrahman unga, men de är ju straffmyndiga och har med berått mod tagit livet av en man. Dessutom borde ju brottet ses som ett hatbrott eftersom det uppenbarligen är så att offret valts ut på grund av sin homosexualitet. Dessa uppgifter kommer delvis från bloggen Nätverk mot politisk korrekthet, en blogg som driver en klart invandrarfientlig linje som jag tar avstånd ifrån. Men lika lite som högerextremisterna har rätt när de vill begränsa invandring därför att en del invandrare begår brott, lika lite är det rätt att tysta ner kopplingen mellan extrem islamism och hatbrott mot judar, homosexuella, eller för den delen mot högerextremister.

Min inställning till invandring är i grunden positiv. Sverige bör ha öppna gränser för människor som vill arbeta och bygga upp en tillvaro i vårt land. Vi måste vara öppna för andra kulturer och religioner, men vi måste också kräva respekt tillbaka. Den som inte vill bo i ett land med yttrandefrihet (det må gälla muhammedkarikatyrer, rondellmuhammedar, ecce homo eller tokvänster) har hamnat fel. Och vill man bli svensk medborgare så skall man lära sig svenska!


Nej, fortsätt gärna att jaga fildelare. Men fildelning är ett brott som närmast är att jämföra med fortkörning (eller egentligen mindre farligt eftersom fortkörare faktiskt riskerar andras liv). Svensk lagstiftning har alltid haft en tendens att se mindre allvarligt på brott mot andras liv och hälsa, och prioriterat egendomsbrott. Det är lite märkligt att man i ett land som så länge styrts av socialdemokraterna ser mindre allvarligt på en typ av brott som i första hand drabbar vanligt folk än på brott som drabbar företag och kapitalister. Om inte de etablerade partierna tar det här på allvar öppnar det för märkliga grupperingar som Sverigedemokraterna och Piratpartiet.

Anknyter till artiklar i Sydsvenskan, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...