söndag 9 augusti 2009
Ett land för lycklig cykling.
Som jag tidigare nämnt så har magistern denna sommar tillbringat en hel del tid i landet där alla cyklister hamnat när de dör, nämligen Holland.
Säg Holland till en genomsnittlig svensk och be honom eller henne säga det första som dyker upp i huvudet. Förmodligen kommer väderkvarnar, cyklar, kanaler, tulpaner och droger att vara ganska vanliga svar. Och visst är det viktiga inslag i den bild som möter turisten. I dag skall jag uppehålla mig främst vid cyklarna, och de är många.
Jag skrev tidigare om hur de holländska stadsplanerarna prioriterar cyklarna, och det är verkligen ett imponerande och välskyltat nät av cykelvägar som finns såväl i som mellan städerna. Till skillnad från Sverige är ju inte avstånden långa, och backarna är få. Inte heller har man några mer cykelförsvårande vintrar, även om vindarna kan vara nog så jobbiga även sommartid. Men det är nästan alltid det smidigaste sättet att ta sig fram inom städerna, och ofta även till grannstaden.
Det som är roligt att se är att det verkligen är alla åldrar, och alla slags människor som använder cykeln dagligen. Och man anses inte som i Sverige vara något av en kuf om man väljer att klara sig utan bil. Problemet med cykelstölder lär dock vara rätt stort, speciellt i Amsterdam, men den som har en värdefull cykel kan lätt hitta en bevakad parkeringsplats. På stationen i Leiden, som vi bodde i närheten av fanns en bevakad parkering som var öppen från sex på morgonen till halv två på natten. Den syns på bilden, och i källaren under stationen finns gratisparkeringen som stänger 21.00. Men även där står cyklarna inomhus och under en viss tillsyn.
Nu är det ju även många svenskar som cyklar, inte minst i Uppsala, en stad där många nästan blivit påkörda av en cykel. Den som kommer till Uppsala med tåget finner oräkneliga cyklar, varav en del tycks tillhöra personer som studerade där för rätt många år sedan. Nu har man visserligen i samband med bygget av det nya stationsområdet flyttat väldigt många cyklar. Men frågan är om man tagit lärdom av de holländska cykelparkeringarna där man får in dubbelt så många cyklar på samma utrymme tack vare tvåvåningsparkeringarna. Annars vore ett studiebesök i Holland att rekommendera.
Ett annat problem med cyklar är ju att det kan vara svårt att få med sig småttingar, ölbackar, basfioler, resgods och annat som man kan behöva för att upprätthålla en anständig livskvalitet. Därför håller sig en del svenskar med bil, även om de egentligen inte skulle behöva det. I Holland skaffar man istället en cykelkärra eller en speciell cykel.
Cyklar kan även användas till annat. Till exempel kan man spara in entréavgiften till diverse kulturella evenemang med en cykel, som synes nedan. Måhända kan man hoppas på att Piratpartiet kan se detta som en anledning att börja föra en cykelvänlig politik?
Etiketter:
cyklar,
Nederländerna,
Piratpartiet,
resor,
stadsplanering
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar