fredag 30 oktober 2009

En av de största filmskaparna!

Några av de mest fascinerande filmer jag sett är gjorda av Peter Greenaway. Tyvärr har det varit rätt tyst om honom på sistone, men plötsligt dyker det upp en recension av hans senaste film Nattvakten i Svenska Dagbladet. Filmen tycks vara gjord för två år sedan men har av någon anledning inte letat sig till svenska biografer förrän nu. Självklart måste jag se den.

Jag minns många av Greenaways filmer, den fascinerande och gåtfulla Tecknarens kontrakt som kom redan 1982, den mystiska, surrealistiska och smått obehagliga Z00, den märkliga Dränkta i nummerordning, den makabert barocka Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare samt den vackra och sensuella The Pillow Book. Det här är filmer som tål att ses om och om igen, som är så långt från dussinfilmer som man komma kan. Några är också mindre lyckade, som Prosperos böcker och Barnet från Macon. Men vilken konstnär skapar bara mästerverk?

Till kvaliteterna hos Greenaways filmer hör också musiken, oftast gjord av den geniale Michael Nyman (!). För den som missat Greenaways filmer finns här många pärlor att upptäcka. Men förvänta dig inte att du skall förstå allt. Vid en av snuttarna på Youtube finns kommentaren: Jag förstod aldrig filmen, men det är mitt fel, inte filmens.

Här trailern till den vackra, poetiska och erotiska The Pillow Book från 1996:



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...