söndag 8 november 2009

Metta Fjelkner är ute och cyklar!


Som jag tidigare berättat här på bloggen har jag ofta haft tillfälle att besöka skolor i olika länder. Jag har haft nöjet att vara med på lektioner i Estland, Belgien, Österrike, Spanien och Italien. Bilderna i detta blogginlägg kommer från en spansk skola som jag nyligen besökte. Dessutom har jag arbetat i vårt närmaste utland, i alla fall från Uppland sett, nämligen Åland. Inom kort kommer jag också att besöka en portugisisk skola.

Vad lär man sig då av detta? Ja, tyvärr är det ju oftast ganska korta besök, men visst får man idéer, impulser och funderingar väcks både kring pedagogiska metoder och om relationer mellan lärare och elever. Det finns en tendens i Sverige att man antingen skall tycka att svensk skola är värdelös (en åsikt som ibland tillskrivs alla som kritiserar den svenska skolan) men som tyvärr är ganska utbredd bland människor på högerkanten. På den andra sidan finns anhängarna av den gamla socialdemokratiska skolpolitiken som är fullständigt övertygade om att allt som kommer utifrån (eller från Jan Björklund) är djävulens påfund.




Jag vet att det finns mycket som är bra i svensk skola, men det finns också åtskilliga förbättringsområden. Ett av de viktigaste handlar om respekten för lärarna, och även om Jan Björklund gjort sitt bästa så är det inte så lätt att vända skutan. Därför tycker jag att det är lysande att Skolinspektionen nu tar
hjälp av holländska skolinspektörer för att granska engelskundervisningen i våra skolor. Vad som är mycket förvånande är dock att lärarfackens ordförande protesterar. Att lärarförbundets ordförande gör det förvånar inte eftersom detta fack lever kvar i den gamla förlegade skolpolitik som till och med sossarna själva numera övergivit. Men Metta Fjelkner brukar vara en klok kvinna, och jag kan inte för mitt liv förstå vilka överväganden som fått henne att protestera. Nu tycks det dock till en del handla om prestige, eftersom facken tydligen inte blivit informerade. (DN, Svd, Aftonbladet)

Men visst kan det finnas oro bland en del lärare över att undervisningen granskas. Även jag själv kan bli lite nervös om det plötsligt kommer in främmande personer på mina lektioner. Jag tror mig vara en hyfsat bra lärare, men visst har jag ibland katastrofala lektioner, och visst händer det att jag inte hunnit förbereda mig så mycket som jag önskar. Det senare beror ofta på den allt tilltagande arbetsbelastningen med fler och fler uppgifter som åläggs oss. Dessutom tycker jag att jag med den alltför låga lön jag uppbär inte heller kan förväntas göra mitt yttersta. Om jag hade 38000 i lön, vilket jag tycker vore rimligt skulle jag prestera mer.


Några som delar mina åsikter i denna fråga är den folkpartistiske kommunpolitikern Roger Haddad i Västerås, den moderate riksdagsmannen Mats Gerdau och bloggaren Dr Cai.

I kväll skall magistern och hans älskade gå på konsert med Lars Winnerbäck. För er som inte har tillfälle att göra det kommer en av hans senaste låtar här:


1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...