söndag 29 november 2009

Halleluja!

Helgens mest spännande inslag var en expedition in i vårt överfulla garage för att hitta utebelysningen som varje god villaägare så här i adventstider förväntas montera på någon för ändamålet lämplig buske eller liknande. Alla på gatan har någonting för att signalera väntan på Kalle Anka och Jesus, utom en man som är medlem i Bahai. För att inte även jag skall antas vara Bahaiare så sätter jag upp lite lampor i vildvinet och en och annan stake i fönstret.

Helgens Halleluja-upplevelse var dock inte av det religiösa slaget (även om den nog gav tankar åt Intelligent design-hållet, kan det verkligen finnas någonting så gott om det inte finns en gud?). Det handlade om ett öl som jag inhandlade på vårt hatälskade monopol. Ölet kom dessutom från det hatälskade landet i väster, Obamas förenta stater.

Det känns lite motigt att behöva medge att amerikanerna, dessutom inga judiska östkustliberaler av det slag jag gärna vill känna sympati med, utan läskiga rednecks från Colorado, kan åstadkomma något så himmelskt, men det har de faktiskt gjort. Ölet (kan man ens använda samma ord om denna brygd som om Heineken eller Carlsberg?) heter Hibernation Ale, och är något av det godast jag någonsin druckit. Enligt Systembolaget både luktar och smakar det knäckebröd, och jag undrar var man hittar det knäckebröd som håller denna klass.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...