lördag 3 december 2011

Må de blågula fanorna vaja i Kiev!


Elva månader för tidigt, i juli i år siktades denna supporter på Kievs gator

För första gången någonsin kommer magister Nyman nu att uppmärksamma den sport som betyder så mycket för så många, nämligen fotboll. En gång i tiden befann jag mig i Bologna med en skolklass och våra värdar hade ordnat ett besök på det lokala fotbollslagets träningsarena där vi fick träffa Kenneth Andersson. En viss besvikelse visade sig på värdarnas förväntansfulla italienska anleten när jag frågade: "Vem är det?". Nåväl, Kenneth Andersson visade sig vara en trevlig snubbe som bidrog till att skingra mina fördomar om sportfånar.

Nu är läget sådant att min fru numera arbetar i Kiev, en stad som jag besöker regelbundet. Och nästa år är det ju dags för EM i fotboll, och som väl många har uppmärksammat kommer Sverige att spela alla sina gruppspelsmatcher i just Kiev. De blågula fanorna kommer att bli ännu fler och det enda som kan hindra blågul seger i öppningsmatchen är om det blir oavgjort. Plötsligt kommer detta okända land att bli centrum för vår uppmärksamhet på ett sätt som säkert kommer att slå både Ruslanas Wild dances och den orangea revolutionen.


Sandstränderna i centrala Kiev är fina, men vattnet motsvarar inga EU-krav
Ukraina är ett märkligt land, och märkligt okänt med tanke på hur stort det är och hur nära oss det ligger. Om man går fram till Nisse från Hökarängen och ber honom skriva ner allt han vet om Ukraina och allt han vet om Thailand kommer skillnaden mellan dessa listor att vara ungefär som skillnaden mellan Håkan Juholts och Anders Borgs meriter.

Den svårhämtade bilen har nått landsortsidyll med storkbo
Men det är inte bara det faktum att landet är okänt i Sverige som gör landet märkligt. Landet är helt enkelt rätt märkligt. Nyligen befann jag mig i utkanten av Kiev för att hämta en hyrbil. Jag hade i god tid tagit reda på exakt var hyrbilsfirman låg (trodde jag). För att inte villa bort mig med några svårtolkade bussar gick jag tre kilometer från tunnelbanan till ett förortsområde där nummer 7 på en viss gata skulle ligga enligt kartan. Biluthyrningen skulle nämligen ligga på nummer 7d. Till min förvåning var det en gata med vanliga sovjetiska hyreshus, och något spår av biluthyrningar fanns inte. Visserligen stod det inte 7d på något av huset, men nummer 3, 5, 7 och 9 låg där, och i de flesta av världens länder brukar det innebära att man nog är när rätt nära.

Med femton minuter kvar tills biluthyrningen skulle stänga tilltog desperationen, och jag började fråga alla på gatan om Hertz men alla såg lika frågande ut som om jag frågat om vägen till Norrtälje. Mobilen lyckades inte heller koppla fram mig till något annat än en pengaslukande telefonsvarare. Till sist lyckades jag med hjälp av hustruns rysktalande arbetskamrater få reda på att kontoret låg ungefär tjugo minuter promenad bort, och man lovade också att vänta på mig (mot en avgift).

Så jag knatade på, men när jag efter 35 minuter nådde gatans slut visade det sig att jag gått i fel riktning, ett misstag som nog kanske inte kan lastas landets konstighet utan snarare min egen oförmåga att ta till mig instruktioner. Bilavhämtandet fick vänta till nästa dag, men när jag senare försökte fråga hur det kunde komma sig att 7d låg på ett helt annat ställe än närbesläktade tal verkade ingen inse det konstiga. Det kan vara så ibland, var det svar jag fick på biluthyrningen.

Så kära fotbollsfans, om ni av någon outgrundlig anledning får för er att hyra bil (vilket i och för sig inte är att rekommendera så länge ni håller er i staden, ser på matcher, slåss med andra fans eller dricker kopiösa mängder öl, eller vad ni nu kan tänkas pyssla med mellan matcherna) för att komma ut på den ukrainska vischan så ta först reda på var biluthyrningen borde ligga och bege er sedan till något annat ställe i närheten eftersom det är troligare att biluthyrningen ligger där.

Och vill ni veta mer om Ukraina så kom gärna tillbaka till den här bloggen. Jag lovar att ni kommer att förstå mer av det land ni skall besöka om ni följer bloggen. Som en liten försmak på ukrainsk folkmusik och den kvinnliga fägring som är påfallande i Kiev, speciellt sommartid, så kommer här ett litet musikstycke:

För den som vill se en annan, och kanske mer politiskt korrekt version av samma låt rekommenderas bloggkollegan Vodka Beat






, SvD,

2 kommentarer:

J.B sa...

Mycket intressant! Jag kommer följa din blogg konstant fram till juni och hoppas på fler rapporter framöver:-).
Jag kommer själva att anordna en resa med buss till Kiev och ser fram emot att få lite fler tips:-).

Mvh Johan
www.swedenaway.se

magister nyman sa...

Tack, J.B! Jag hoppas att jag kommer att leva upp till dina förväntningar. Om du eller någon annan har önskemål om vad jag skall skriva om, synpunkter eller frågor går det också bra att mejla till kartulikoor@hotmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...