söndag 16 mars 2008

Vem kan den bloggaren vara?



I Dagens Nyheter skriver man om en undersökning som påstås visa att Bryssel är den tråkigaste huvudstaden i Europa. Nu tycks det hela vara lite märkligt, eftersom av de två efterföljande kandidaterna till topplaceringen är det så vitt jag vet bara en som verkligen är en huvudstad. Men jag kan misstänka, med tanke på min erfarenhet av schweiziska städer att Bern skulle bli en alltför hård konkurrent till Bryssel. Zürich är däremot en riktigt trevlig (och ganska oschweizisk stad, dock ingen huvudstad).

Jag tycker dock att Marianne Björklund ger ett bra porträtt av Bryssel i sin artikel. Liknelsen med den gamla ingångna toffeln är faktiskt rätt träffande, även om det ju finns guldkorn som är lätta att ta åt sig redan vid det första besöket. Att sedan staden som sin symbol har en urinerande pojke (som för övrigt har en betydligt mindre känd likaledes urinerande kvinnlig motsvarighet) där turisterna flockas är ju kanske inte heller något som bidrar till att öka stadens lockelse. Och förvisso finns här inget Eiffeltorn, ingen Tower Bridge, inget monumentalt stadshus vid en blå fjärd. Men staden har så mycket annat att erbjuda.

Dn-artikeln citerar en bloggare som sägs ha skrivit "Bättre en öl i
Bryssel än tio i Handen". Min blygsamhet förbjuder mig att nämna vem denne bloggare är, men ni kan ju se själva. En del andra tips på vad man kan göra i staden finner ni här.

Till det som bidrar till att göra Bryssel så trevligt är, förutom den underbara chokladen och den helt gudomliga ölen, även den internati
onella atmosfären. Det här är verkligen, och känns verkligen som Europas huvudstad. Här möts människor från såväl Europas alla hörn och vrår, men staden präglas även av en mångfald av invandrare från resten av världen. Och till skillnad från Frankrike där invandrarna till stor del bor i betongförorter och en del mera förslummade områden finns de betydligt mer spridda här. Visserligen är det även här en hel del ganska förfallna kvarter där invandrarna är mer talrika än annorstädes, men det rör sig oftast inte om några stora områden. I stället är det mestadels ganska nära mellan folkgrupperna, och genom att promenera några hundra meter tar man sig från kvarter där de flesta kvinnor bär slöja och affärsskyltarna är på turkiska till gator där de flesta bilar kostar mer än två årslöner för en lärare och där damernas chica kjolar och höga klackar förgyller tillvaron.

Att sedan kulturlivet blir mer spännande och konsertutbudet större som en följd av att staden drar till sig många aktiva och utåtriktade människor är ju ytterligare en fördel. Förutom konserter finns här också många spännande utställningar på stadens museer.

Till stadens fördelar hör också att den är allt annat än enhetlig. Byggnadsstilar och hustyper blandas vilt på ett sätt som skulle få en svensk stadsarkitekt att rotera i sin kontorsstol. Men för mig är det alltid lika spännande att promenera i staden, gå från kvarter till kvarter på små bakgator, stanna på ett kafé och njuta av en underbar öl, köpa en bit choklad och njuta av livet.


4 kommentarer:

blimp sa...

jag far nog sjalv ratta in mig i ledet alternativt leden av personer som tycker att bryssel ar om inte europas trakigaste huvudstad sa i alla fall en av europas trakigaste stader. gra, trakiga manniskor och allt ar stangt efter 5 )detta stammer givetvis inte, men tidigt stangs det). bryssel liknar en svensk smastad pa en helgeftermiddag.

min brasklapp ar att inte heller jag har bott ordentligt i bryssel utan endast haft "formanen" att fa pendla dit for diverse EU-moten tillsammans med halva ovriga regeringskansliet kandes det som. nu skall jag dock inte vara alltfor negativ da jag slipper detta levendet och aven jag har hort av mer bofasta att bryssel kan vara en riktigt trevlig stad aven om inte jag har upplevt den som sadan.

Anonym sa...

"min brasklapp ar att inte heller jag har bott ordentligt i bryssel utan endast haft "formanen" att fa pendla dit for diverse EU-moten tillsammans med halva ovriga regeringskansliet kandes det som."

Ja du "Blimp", då hade du nog diskvalificerat dig på förhand... Själva poängen med såväl DN-artikeln som blogginlägget här ovan var ju just att poängtera att staden är trevligare för de som bemödat sig att stanna längre än tills sista mötet är slut för dagen/veckan... Gör om, gör rätt, helt enkelt...

blimp sa...

magister nyman far ursakta att jag "hijackar" traden som det heter pa nysvenska, men....att jag skulle vara diskvalificerad fran att ha en asikt om bryssel aven om jag inte har "bott" dar uplever jag som lite markligt. att min asikt daremot vager kanske nagot mindre an en asikt fran en person som verkligen bott dar ma vara hant.

om jag hade haft mer tid efter motet och inte langtat hem sa mycket sa hade jag nog spenderat den fria tiden med att aka till brugge eller paris istallet, eller varfor inte amsterdam.

Anonym sa...

Ha ha, var det du som var bloggaren! Kul! Läste artikeln i DN och pratade med en kollega om Bryssel senast i förmiddags. Skum stad, intressant problem Belgien överhuvudtaget. Det jag kommer ihåg mest angående Bryssel var att stora delar av de finaste delarna av centrum såg ut som de neutronbombats in extenso (ni vet - dödar allt liv, men urblåsta palats från 1800-talet överallt). Tråkigt, jag vet inte, Grand Place är fint. Ölet är juste.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...