tisdag 14 september 2010

Landet som inte finns finns ändå.

Det är intressant att notera att det så ofta bortglömda Nagorno-Karabach nu letat sig ut på tidningssidorna igen. Det lilla fridfulla området (eller landet?) i Kaukasus som jag beskrivit i mina tidigare bloggposter (här, här och här )är givetvis en tickande krutdurk, men förmodligen är Rysslands stöd till Armenien tillräckligt avskräckande för att azererna skall avhålla sig från att gå till angrepp. Jag tror fortfarande att risken för att den som kommer dit som turist skall drabbas av några krigshandlingar är minimal, så länge man håller sig borta från själva frontlinjen.

Vad som är intressant är ju också att samtidigt som Ryssland (och Iran) är vänskapligt inställda till Armenien så finns det en stor och inflytelserik exilarmensk lobby i USA som gör sitt yttersta för att inte låta motviljan mot armenernas andra vänner i alltför hög grad styra den amerikanska politiken här.

Jag återkommer snart med ytterligare några rapporter om min resa i Artsakh, som landet heter på armenska.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...