måndag 28 mars 2011

Världen från Ö till A: Guldnostroll och betongnatur i Zoetermeer

 


 
Ett UFO har landat bakom höghuset



Den något oregelbundna, men högst pålitliga serien om vår värld i omvänd alfabetisk ordning har nu nått fram till den fjärde bokstaven. Efter visiterna i Örebro, Älvkarleby och Årsta är det nu dags för den i vårt språk inte så frekventa bokstaven z (zäta). I hela vårt avlånga kungarike finns ju bara en enda tätort som inleds med denna bokstav. Det rör sig om en säkerligen intressant ort i Närke med det fagra namnet Zinkgruvan. Denna ort har 383 invånare, och nöjeslivet består av matcher med Zinkgruvans IF, som visserligen tagit klivet upp i division sju, men det känns inte helt lockande. Enligt Wikipedia är den främsta turistattraktionen de älgar som rör sig i skogarna runt om, medan själva gruvan kritiserats för sin sovjetinspirerade arkitektur.


Guldnostrollet hälsar välkommen!

Ju mer jag läser om Zinkgruvan inser jag att jag nog måste resa dit en vacker dag. Men för att inte mänskligheten skall tvingas vänta för länge på nästa del i serien så bestämde jag mig för att uppsöka en plats som låg närmare mina farvägar. Det rör sig om staden Zoetermeer i Holland.

Zoetermeeridyll med zwan


Eftersom jag råkade befinna mig i Haag bordade jag en spårvagn, detta magiska färdmedel, och lät den transportera mig till Zoetermeer. Vad jag väntade mig att finna var något oklart, men det faktum att staden trots sina 120 000 invånare inte omnämns i de flesta guideböcker var kanske något illavarslande.

När jag stiger av finner jag mig stående öga mot öga med ett guldnäst stentroll. Visserligen visste jag ju inte vad som var att vänta, men stentroll med guldnos fanns inte i min föreställningsvärld. Trollet omges av höga hus och bakom det finns ingången till ett köpcentrum. Mitt i alltihop verkade ett Ufo ha landat. Måhända var trollet en av dess passagerare?

Jag vandrar igenom köpcentret, något som tar en stund, eftersom kommersialismens illvilliga tentakler tar tag i min oskyldiga lekamen och suger in den i diverse butiker. Som en kontrast till all kommersialism räddar jag mig in på biblioteket, som ser ut som en socialdemokratisk Juholtdröm från sjuttiotalet.

Här ramlar jag på tidningen "De oude Haagenar", (Den gamle Haagbon), en gratistidning för 50-plussare. Eftersom jag i år skall uppnå den aktningsvärda åldern 51 får jag ju räknas till tidningens målgrupp.
Blir dock något oroad av det faktum att de flesta av tidningens annonser handlar om begravningar och kastar tidningen ifrån mig och ger mig ut i stadens liv igen.

Natur av betong (rent naturmaterial)


I Sverige har vi ju inte bara älgar, utan även andra naturfenomen som skogar, berg, dalar etc. I Holland består naturen mest av fält, åkrar och kanaler m flera vattendrag. För att då åstadkomma en ökad variation har de lokala politikerna piggat upp naturen med en del med olika typer av betongkonstruktioner som adderar en extra dimension till verkligheten. Eftersom barnen inte kan leka kurragömma bakom träd och kullar har de välvilliga kommunpolitikerna uppfört gömställen av betong!
 

Fiskev@tten?

Mitt i Zoetermeer finns, likt katedralen mitt i äldre städer av samma storlek, förutom guldnostrollet och köpcentret även ett mormontempel! Nu är inte mormontempel öppna för ickemormoner, men det gör inte så mycket eftersom jag i mitt religiösa sökande på ett tidigt stadium uteslutit Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars heliga, inte bara för det otympliga namnet. Nej, mitt huvudargument är att en religion som fördömer kaffedrickande är oetisk. Om Gud inte hade velat att vi skulle dricka kaffe skulle han självklart aldrig uppfunnit espressomaskinen.




Koffeinfritt tempel


Zoetermeer hade på femtiotalet några tusen invånare, innan regionens politiker ritade in en ny storstad på sina kartor. Från början tänkte man i god sextiotalsanda jämna allt gammalt med marken, men lyckligtvis skonade man den gamla bygatan som nu lever kvar bland höghusen. Den lever kvar som ett litet reservat med småbutiker och restauranger, och känns trivsam och levande.



Den gamla bygatan


Annars finns här både sextiotalskvarter med rätt trista höghus, och mer spännande hus av nyare datum. Tyvärr blir det hela lite livlöst och sterilt och känns rätt konstruerat. En del av de nya husen är riktigt snygga, men när man ställer upp tio likadana i raka rader på en åker blir inte ens snygga hus så kul längre.




Stämningsbild


 Zoetermeer är verkligen Holland, men ett Holland fjärran från Amsterdams anarkistiska bohemliv. Det här är en dröm för politiker och samhällsbyggare, ett samhälle där inget lämnats åt slumpen, där allt följer politikernas översiktsplaner. Det är rent och prydligt, det finns cykelbanor, bilfria ytor, gräsmattor, kanaler och lekplatser. Men jag saknar överraskningar (förutom det guldnosta trollet förstås), jag saknar hus som inte upprepas minst fem gånger, jag saknar livet! En och annan har försökt pigga upp det välordnade med kitschkor och trädgårdstomtar, men det räcker inte. Det finns också exempel på hus vars arktitekter tycks ha besökt alltför många coffeeshops, men det är i alla fall inte med någon större saknad jag äntrar spårvagnen tillbaka till den riktiga staden Haag.


Urbaniserade kor och tomtar


Men förmodligen är det i alla fall roligare att bo i Zoetermeer än i Zinkgruvan. Om inte annat kan man ta spårvagnen till Haag, vilket nog slår bussen till Askersund...




Jo, huset är faktiskt färdigbyggt!


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...