Visar inlägg med etikett Muhammed. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Muhammed. Visa alla inlägg

tisdag 19 februari 2008

Till försvar för mångkultur och Muhammedkarikatyrer!

Muslimerna i Göteborg känner sig kränkta. Det är lite grann som Peter och vargen. Har man ropat "Kränkt!" 387 gånger så orkar ingen lyssna längre. Blir man kränkt av att andra utnyttjar den yttrandefrihet som vi i Västeuropa kämpat till oss, och inte av att ens egna trosfränder hotar människor till livet bara för att de uttryckt sig olämpligt så förlorar man sin trovärdighet.

Synd, därför att denna gång fanns det all anledning att lyssna. Något ärkesvin har alltså lagt svinhuvuden vid den tomt där man håller på och bygger en moské. Självklart är detta helt oacceptabelt och för en gångs skulle förstår jag att man känner sig kränkt. De människor som ägnar sig åt att släpa svinhuvuden till moskétomten är lika främmande som de militanta islamisterna till hur yttrandefriheten fungerar.

Nej, jag tycker inte att islam är ett hot i sig. Men däremot är den militanta islamismen ett hot som måste tas på allvar. Precis som Lars Leijonborg föreslagit vore det önskvärt med en imamutbildning i Sverige, en utbildning som skulle förklara det svenska samhället med dess tolerans för olika åsikter (fast efter att ha läst Maciej Zarembas helt lysande artiklar om alla som blir kränkta undrar man hur det står till med toleransen i vårt land).

De här människorna som tycker att invandringen är ett så stort hot mot svensk kultur har påfallande ofta svårt att uttrycka sig på korrekt svenska. Okej, man skall inte göra narr av människor som har läs- och skrivsvårigheter, men det blir lite patetiskt när invandrare uttrycker sig på perfekt svenska samtidigt som andra, som tycker att deras kultur och språk hotas, knappt kan skriva en korrekt mening på detta språk.

Samtidigt som jag tycker att man måste våga tala öppet om problemen med det mångkulturella samhället så vill jag ändå försvara det. Om det finns statistik som visar att en viss folkgrupp i högre grad än andra ägnar sig åt en viss typ av brottslighet så är det inget som skall förtigas. Nej, fram med sanningen i dagsljuset så att man kan analysera den och fundera på vad den beror på. Genom att förtiga sanningen visar vi att det finns saker som vi inte vågar stå för.

Men varför skall vi då acceptera ett mångkulturellt samhälle? Jo, om vi nu bortser från de rent humanitära aspekterna så kan vi ju också konstatera att det är just kulturmöten, att man får nya impulser från andra som gör att kulturer utvecklas. Hur mycket spännande kultur kommer från Sjöbo egentligen? Det är ett historiskt faktum att det just på platser där det funnits många olika nationaliteter som levt tillsammans, på platser där religioner och språk mötts och interagerat som det skett spännande och nyskapande saker.

Men vilka är då rädda för kulturmötena? Ja, dels är det ju Sverigedemokrater och de rörelser som finns ännu längre ut på deras kant (som jag ogärna kallar höger), men även de islamistiska tokarna. Lika lite som Sven-Olles efterföljare i den skånska myllan vill låta sina döttrar umgås med araber vill de hårdföra islamisterna i Rosengård låta sina döttrar dejta skånska bondpågar. Och Åke Greens åsikter om homosexuella delas av de fanatiska muslimerna.

Nej, skiljelinjen går alltså inte mellan svenskar och invandrare. Eller mellan kristna och muslimer. Skiljelinjen går mellan tolerans och intolerans. Mellan respekt och respektlöshet. Mellan människor som accepterar andra, och som vill att även de som tycker annorlunda skall få yttra sig och människor som bara vill låta sina meningsfränder tala.

Jag försvarar allas rätt att uttrycka sig och respekterar andras åsikter. Men för att få min respekt måste du också acceptera mina åsikter. Den som inte tar avstånd från dödshoten mot Muhammedtecknarna har inte gjort sig förtjänt av att lyssnas på. Den som inte respekterar andra människors yttrandefrihet skall visserligen själv ha rätt att säga det han vill, men vi måste också ha friheten att låta bli att lyssna på honom.

Jag kan rekommendera en blogg som innehåller en hel del skrämmande och intressanta fakta om islamisterna i vårt land. Och glöm inte heller Ayaan Hirsi Ali som ständigt hotas av islamisterna!

fredag 15 februari 2008

Demokratiska muslimer sökes!


Som jag nämnde häromdagen kan det vara svårt att hitta muslimska länder som respekterar människors fri- och rättigheter. Därför gläder det mig att det finns steg i rätt riktning. I Spiegel online läser jag idag om hur den egyptiska förvaltningsdomstolen har gett människor som konverterat till islam, men som vill återgå till den kristna tron i den koptiska kyrkan rätten att göra detta. Givetvis upprör detta det radikala muslimska brödraskapet som anser att den som lämnar den muslimska läran skall dömas till döden.


Varför har då dessa människor lämnat den kristna kyrkan? Jo, anledningen sägs vara att de ville skilja sig från sina fruar, något som den koptiska kyrkan inte tillåter. Härav kan man ju då dra slutsatsen att islam inte är den enda förtryckande, eller ens nödvändigtvis alltid den mest förtryckande religionen. Även i kristendomen finns ju, inte minst historiskt en hel del att skämmas över. Men det finns ändå en skillnad: Den som tillhör den koptiska kyrkan kan alltså lämna densamma utan att dess präster vill sätta ett pris på ens huvud. Förvisso kan det vara ett svårt steg, ställa en utanför en gemenskap som man tillhört, men ingen kräver ens död. För de radikala muslimerna finns det alltså ingen väg ut ur islam.


Och den rätt som den egyptiska förvaltningsdomstolen nu garanterar gäller alltså bara dem som tidigare varit kristna. För dem som haft oturen att födas in i islam finns ingen väg ut. Och det faktum att denna domstol fattat detta beslut som kan ses som något positivt säger tyvärr inte så mycket om läget för de mänskliga rättigheterna i Egypten. Det är fortsatt illa i likhet med andra muslimska länder. Men jag letar vidare efter positiva nyheter från muslimska länder. Jag är tacksam för alla tips!


Och i stället för att kräva demokrati i sina hemländer bränner man danska och svenska flaggor i den muslimska världen. Och i Danmark får man understöd av diverse tvivelaktiga element på vänsterkanten. Allah är större än demokrati, sade en talare vid ett av dessa möten. Visst har muslimerna rätt att uttrycka sitt missnöje över muhammedbilderna, men vi måste också våga försvara vår demokrati. Och den vänsterradikala svansen som hänger på och bränner bilar ger naturligtvis bara rasisterna ännu fler argument.


onsdag 13 februari 2008

Vi måste våga försvara friheten!

I dag är det viktigt att vi visar vår solidaritet med Danmark till försvar för yttrandefriheten! Liksom med Lars Vilks rondellmuhammed må man tycka vad man vill om kvaliteten på dessa konstnärliga alster, men vi som vill försvara yttrandefriheten får aldrig låta oss tystas. Se gärna också Hans Lindströms lysande teckningar om de muslimska fanatikernas skrämmande förakt för mänskliga rättigheter. Därmed inte sagt att det inte finns goda människor som är muslimer, men vem kan visa mig ett muslimskt land med fullständiga fri- och rättigheter? Tyvärr får vi väl snart höra några vänsterdebattörer snyfta om hur de stackars muslimerna blir kränkta igen. Men kommunister och muslimer har ju tyvärr ofta samma inställning till demokrati och mänskliga rättigheter.

För dig som kom in på den här sidan utan att kunna se bilderna, klicka här (jag får inte riktigt till det här med tekniken alla gånger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...