måndag 25 maj 2009
Kryssa Fredrik Malm! Och försvara yttrandefriheten!
Vem skall då få min röst? Jo, valet är ganska lätt. Jag tycker att Fredrik Malm, namn nummer fyra på fp-listan är det bästa valet. En framåt ung man med ett stort internationellt engagemang. Så var han till exempel den enda borgerliga svenska riksdagsman som röstade för att fördöma turkarnas folkmord på armenierna. Han är också engagerad för oppositionen på Kuba och i Iran, för det israeliska folket och för assyrierna.
Han har en intressant blogg som jag följer och som finns med i min blogglista här på bloggen. Där kan man till exempel läsa om hur en valarbetare på det torgmöte som Fredrik just lämnat blev misshandlad av vänsterslödder. Det tvivelaktiga Nätverket mot rasism förklarar lamt att man inte står bakom angreppet, men det är svårt att tolka deras lama pressmeddelande som ett klart avståndstagande.
Tvyärr är det alltför ofta som vänsterdemonstrationer, till exempel mot Israel övergår i våld och skadegörelse. Och det är alltför få inom vänstern som säger ifrån. Ofta får man höra undanflykter om att nazister också använder våld, men alla som verkligen försvarar demokratin tar självklart avstånd från våld från båda sidor!
tisdag 19 februari 2008
Till försvar för mångkultur och Muhammedkarikatyrer!
Synd, därför att denna gång fanns det all anledning att lyssna. Något ärkesvin har alltså lagt svinhuvuden vid den tomt där man håller på och bygger en moské. Självklart är detta helt oacceptabelt och för en gångs skulle förstår jag att man känner sig kränkt. De människor som ägnar sig åt att släpa svinhuvuden till moskétomten är lika främmande som de militanta islamisterna till hur yttrandefriheten fungerar.
Nej, jag tycker inte att islam är ett hot i sig. Men däremot är den militanta islamismen ett hot som måste tas på allvar. Precis som Lars Leijonborg föreslagit vore det önskvärt med en imamutbildning i Sverige, en utbildning som skulle förklara det svenska samhället med dess tolerans för olika åsikter (fast efter att ha läst Maciej Zarembas helt lysande artiklar om alla som blir kränkta undrar man hur det står till med toleransen i vårt land).
De här människorna som tycker att invandringen är ett så stort hot mot svensk kultur har påfallande ofta svårt att uttrycka sig på korrekt svenska. Okej, man skall inte göra narr av människor som har läs- och skrivsvårigheter, men det blir lite patetiskt när invandrare uttrycker sig på perfekt svenska samtidigt som andra, som tycker att deras kultur och språk hotas, knappt kan skriva en korrekt mening på detta språk.
Samtidigt som jag tycker att man måste våga tala öppet om problemen med det mångkulturella samhället så vill jag ändå försvara det. Om det finns statistik som visar att en viss folkgrupp i högre grad än andra ägnar sig åt en viss typ av brottslighet så är det inget som skall förtigas. Nej, fram med sanningen i dagsljuset så att man kan analysera den och fundera på vad den beror på. Genom att förtiga sanningen visar vi att det finns saker som vi inte vågar stå för.
Men varför skall vi då acceptera ett mångkulturellt samhälle? Jo, om vi nu bortser från de rent humanitära aspekterna så kan vi ju också konstatera att det är just kulturmöten, att man får nya impulser från andra som gör att kulturer utvecklas. Hur mycket spännande kultur kommer från Sjöbo egentligen? Det är ett historiskt faktum att det just på platser där det funnits många olika nationaliteter som levt tillsammans, på platser där religioner och språk mötts och interagerat som det skett spännande och nyskapande saker.
Men vilka är då rädda för kulturmötena? Ja, dels är det ju Sverigedemokrater och de rörelser som finns ännu längre ut på deras kant (som jag ogärna kallar höger), men även de islamistiska tokarna. Lika lite som Sven-Olles efterföljare i den skånska myllan vill låta sina döttrar umgås med araber vill de hårdföra islamisterna i Rosengård låta sina döttrar dejta skånska bondpågar. Och Åke Greens åsikter om homosexuella delas av de fanatiska muslimerna.
Nej, skiljelinjen går alltså inte mellan svenskar och invandrare. Eller mellan kristna och muslimer. Skiljelinjen går mellan tolerans och intolerans. Mellan respekt och respektlöshet. Mellan människor som accepterar andra, och som vill att även de som tycker annorlunda skall få yttra sig och människor som bara vill låta sina meningsfränder tala.
Jag försvarar allas rätt att uttrycka sig och respekterar andras åsikter. Men för att få min respekt måste du också acceptera mina åsikter. Den som inte tar avstånd från dödshoten mot Muhammedtecknarna har inte gjort sig förtjänt av att lyssnas på. Den som inte respekterar andra människors yttrandefrihet skall visserligen själv ha rätt att säga det han vill, men vi måste också ha friheten att låta bli att lyssna på honom.
Jag kan rekommendera en blogg som innehåller en hel del skrämmande och intressanta fakta om islamisterna i vårt land. Och glöm inte heller Ayaan Hirsi Ali som ständigt hotas av islamisterna!
fredag 15 februari 2008
Demokratiska muslimer sökes!

onsdag 2 januari 2008
Är bistånd bättre än raketer?
Även nyårshelgen är över. Raketerna har äntligen tystnat. Förvisso sprängdes en och annan brevlåda i grannskapet, och hundarna led än mer än vi människor, men jag har förstått att det var betydligt värre på många andra håll. Nu höjs röster om att förbjuda nyårsraketer, eller i alla fall införa begränsningar. Och när man hör rapporterna om raketer som riktas mot människor, bilar och bussar som beskjuts med passagerare i så är det lätt att instämma. Också tanken på alla dessa raketers påverkan på miljön gör att man gärna instämmer i kraven. Men det är nog inte realistiskt att tro på ett förbud, vilket ju säkert också skulle leda till en svart marknad. Men kanske kunde försäljningen påbörjas först dagen innan?
Och tanken på hur mycket nytta alla dessa pengar inte hade kunnat göra i Afrika infinner sig gärna. Eller hade de det? Aftonbladet, en blaska som jag förvisso aldrig skulle drömma om att köpa, men vars nätupplaga jag understundom besöker för att orientera mig om sådant som inte seriösare tidningar tar upp, har för närvarande en mycket intressant artikelserie om biståndets misslyckanden. Nu är det förvisso sant att det förekommit en hel del mindre lyckade projekt, och att biståndet ofta används på felaktiga sätt. Utan krav på demokratisering finns det heller knappast möjlighet att uppnå några positiva resultat. Även om det finns en del positiva undantag i Afrika så är det ändå så att de afrikanska staterna till exempel drar sig för att kritisera den rasistiska galningen Robert Mugabe. Och inte ens västvärldens kritik av Mugabe är lika stark som en gång i tiden kritiken mot den likaledes rasistiske Ian Smiths regim i det som då hette Rhodesia.
Också i DN kan man få sig några tankeställare. Alltid lysande Maciej Zaremba har besökt Vietnam och reflekterar över sambandet mellan Sveriges tystnad om demokratiska brister i detta land, och vår vilja att få bra handelskontrakt med vietnameserna. Det blir mer och mer uppenbart att den utrikespolitik som vår borgerliga regering driver mest av allt syftar till att gynna den svenska exportindustrin. Nu hyser jag ju inga som helst förhoppningar om att en sosseregering skulle vara bättre. Erfarenheten visar att värnandet om exportindustrin är lika starkt, kombinerat med en revolutionsromantisk ådra där Vietnam alltid ligger nära hjärtat. Den enda ljuspunkten är i vanlig ordning Birgitta Ohlsson, som vågar stå för frihet i alla lägen (utom i Sverige där hon vill begränsa medborgarnas frihet att göra sina egna val i frågor som berör förhållandet mellan könen).
Se där några funderingar som infunnit sig under de helger som passerat. Låt mig i alla fall avsluta med att önska alla mina trogna och nytillkomna läsare en god fortsättning på det nya året!
söndag 9 december 2007
Frihetens fiender missbrukar friheten
Men ändå gladde det mig, mitt i allt elände, att igår när jag hörde ekonyheterna om bråken i Salem så benämndes det hela "demonstrerande höger- och vänsterextrema grupper". Även om jag som sagt inte delar åsikten att nationalsocialister är höger, så gläds jag i alla fall åt att tokvänstern kallas vänsterextrema. Annars brukar den gängse terminologin vara "anti-rasister" eller "anti-fascister". Och vem är inte anti-rasist eller anti-fascist, men för den skull går jag inte ut och bränner soptunnor och kastar sten på poliser och brandmän.
Nej, vad det handlar om här är ju att kommunistiska och nazistiska element försöker få uppmärksamhet för sina tvivelaktiga ideal. Nazisterna är tyvärr smarta nog för att förstå att det är bra att hålla sig lugn och framstå som offer. Detta ger positiv publicitet. Kommunisterna saknar tydligen denna elementära insikt i public relations, och det är ju förvisso glädjande att deras rätta ansikte kommer fram. Problemet är ju bara att nazisterna vinner överlägset på poäng här.
Vad gäller den svåra frågan om det är rätt att ge demonstrationstillstånd så är den ju inte helt lätt att besvara. Å ena sidan måste vi slå vakt om yttrandefriheten, men skulle jag bo i Salem skulle jag absolut inte vilja se detta upprepas år efter år. Polisens försäkran om att man skulle klara av situationen verkar inte riktigt ha varit förankrad i verkligheten.
Det blir i alla fall tydligt att det finns starka och välorganiserade grupper som är motståndare till frihet och demokrati. Det känns ju ironiskt att poliser måste riskera liv och lem, att villaägare får sina tomter vandaliserade, att skattebetalarna i Salem får betala för att städa upp efter härjningarna bara för att demokratins fiender skall få utnyttja sina demokratiska rättigheter, rättigheter som definitivt inte skulle finnas om de själva hade makten.
onsdag 14 november 2007
Skulle Vänsterpartiet släppa ifrån sig makten frivilligt?
Men även kommunismens brott måste lyftas upp till ytan. Givetvis skriker tokvänstern i högan sky. Och vill man då inte stöta sig med dess representanter så är det bekvämare att glömma bort det hela. I en nästan lika bristfällig logik som smånassarna använder börjar vänstern gapa om alla kapitalismens offer. Men vilka länder är det som lyckats lyfta sig ur fattigdomsfällan? Är det i Nordkorea eller Sydkorea som människor svälter?
Tyvärr är jag inte speciellt övertygad om att Vänsterpartiet om det, vilket Gud förbjude, en dag skulle komma till makten i vårt land, skulle vara speciellt benäget att frivilligt släppa ifrån sig makten. Jag tror visst att det finns gott om demokratiskt sinnade människor i Vänsterpartiet, men jag är allvarligt orolig för att dessa skulle manövreras ut. Inför hotet om att man skulle förlora makten igen skulle det finnas en stor risk för att man skulle införa begränsningar i demokratin. Argument om att "det arbetande folkets intressen hotas", "kapitalet vädrar morgonluft" och "vi måste försvara de svaga grupperna i samhället" skulle användas för att likt Hugo Chavez, en av vänsterns idoler införa regler som gör det svårare att ta ifrån vänstern makten.
Nu tror jag tack och lov inte att Vänsterpartiet någonsin kommer att få någon egen majoritet i Sverige, men skulle det hända så tror jag att man gör klokt i att lämna landet.
Vänstern hävdar också ofta att det inte finns något hot från vänster i Sverige medan det finns gott om högerextrema våldsbenägna grupper. Men AFA-aktivister, Reclaim the City-bråkmakare som gärna krossar skyltfönster, eldar borgerliga valstugor och misshandlar människor som de misstänker vara högerorienterade talar sitt tydliga språk.
Men här krävs enighet. Alla demokratiska krafter måste stå tillsammans. Det är viktigt att det inte blir en strid mellan borgerliga och socialister. Vi borgerliga måste låta bli att bunta ihop sossar och kommunister till något socialistiskt block, och alla demokratiskt sinnade socialister måste säga ifrån mot extremvänsterns tokerier. Undervisningen om kommunismens brott får inte bli undervisning om socialismens misslyckande. Även de ickekommunistiska vänsterkrafter som finns i vårt land måste få vara med i detta arbete. Annars blir det en dagslända som försvinner efter ett eventuellt maktskifte.
För att hitta material om kommunismen rekommenderas den här utmärkta sidan.
söndag 2 september 2007
Inte bara pack i Pakistan!
Det som gör programmet så sevärt är dels att Noman är en sådan sympatisk och glad person, och att han lyckas skildra det pakistansk samhället på ett positivt och intresseväckande sätt. När man annars tänker på Pakistan är det mest fanatiska muslimer, som det förvirrade gäng som brände en gröngul flagga häromdagen, och andra typer av elände och problem. Naturligtvis är allt detta också verklighet, men jag tror att det är väldigt viktigt att man också får en mer positiv bild av tredje världen. När man får se att där finns människor som lever normala vardagsliv, med problem och glädjeämnen som inte är helt olika våra egna så kommer dessa människor oss mycket närmare. Och Noman är en stor talang! Även om han inte har samma förmåga att komma andra länder lika nära som det han härstammar ifrån så tycker jag NRK borde skicka honom till fler platser.
Vad gäller flaggbrännare och deras sympatisörer så har naturligtvis Johan Pehrsson rätt i att man borde fundera över om man hör hemma i Sverige om man inte kan acceptera vår yttrandefrihet. Det är dock glädjande att många svenska muslimer visar prov på vilja till försoning. Jag har full förståelse för att en del blir upprörda över bilderna, även om jag i och för sig med näbbar och klor försvarar rätten att publicera dem. Men den muslim som inte tycker om det kan ju säga upp prenumerationen på Nerikes Allehanda. Vi andra kan köpa tidningen för att se bilderna. Det är så det fungerar i en demokrati med yttrandefrihet.
Och glöm inte att det finns andra hot mot tryckfriheten också, inte bara fanatiska muslimer. Under förevändning att motverka "sexualiseringen av det offentliga rummet" vill allehanda vänsterkrafter med bistånd av frikyrkliga införa förbud mot pornografi. Även dessa frihetsfientliga tendenser måste bekämpas!
måndag 13 augusti 2007
Får en rondellhund komma till himlen?
Det är märkligt att vi fortfarande är så fega i vårt land att vi inte kan våga utmana den muslimska fundamentalismen. Om muslimerna vill bli en del av vårt samhälle måste de inse att det inte finns någon frihet att slippa känna att ens åsikter kränks i ett fritt samhälle. När jag uttrycker mina åsikter är jag medveten om att det finns andra som inte delar dem. Jag respekterar alla som försvarar andras rätt att uttrycka sina åsikter. Personer som inte gör det förtjänar ingen respekt. Dit räknar jag nazister, kommunister och muslimska och även andra religiösa fundamentalister som inte respekterar det fria samhället. Dessa grupper måste dock få uttrycka sina åsikter, så länge det inte handlar om att propagera för att ta ifrån andra människor deras fri- och rättigheter.
Även den som anser att Vilks hundteckning skall brinna i helvetet (dock inte den som anser att Vilks själv skall göra det) måste ha rätten att uttrycka denna åsikt. Det är inte konstigt eller fel att muslimer upprörs över teckningen, lika lite som det var fel att kristna upprördes av Ecce Homo-utställningen. Saken är bara den att samhället måste kunna stå emot. Samhället måste stå som garant för att Ecce Homo och Vilks rondellmuhammed får visas, liksom för att de som är mot dem skall få framföra sina åsikter. Tyvärr visar det sig att det svenska samhället är väldigt undfallande mot just muslimska påtryckningar.
Och det faktum att en del inslag i dansk invandrarpolitik är mindre smakliga för en liberal förringar inte det faktum att Jyllandsposten är en tidning med bra mycket mer civilkurage än de flesta svenska motsvarigheter. Så låt oss stå upp för yttrandefriheten och för det fria liberala samhället!
tisdag 12 juni 2007
Gör Birgitta Ohlsson till utrikesminister!


söndag 20 maj 2007
Hat föder hat.
För en tid sedan fick jag ett exemplar av SD:s tidning SD-kuriren i min brevlåda. Jag läste igenom den ganska grundligt, och det mesta var tämligen ointressant. Men i tidningen fanns också en riktigt intressant artikel. Den hette "De tolerantas intolerans. Avhumaniseringen och dess konsekvenser" och var skriven av Mattias Karlsson. Karlsson visar här ett flertal exempel på hur man i tv och tidningar uttrycker sig milt sagt föraktfullt om de människor som röstat på SD. De kallas för ohyra, löss och slemmiga insekter. Detta samtidigt som man kritiserar SD för att ha en obehaglig människosyn. Karlsson frågar också:
När politiska och massmediala
förebilder sänder ut den här typen
av signaler är det då särskilt märkligt
att förvirrade ungdomar på den extrema
vänsterkanten uppfattar det
som fullkomligt legitimt att förfölja
och skada sverigedemokrater?
Tyvärr är det svårt att inte hålla med honom. Genom att slentrianmässigt uttala sig kränkande och nedvärderande, genom att likställa alla SD:s väljare med djur gör man sig skyldig till rejäla övertramp. Och det är lätt att börja hata dem som framställs på detta sätt.
Sverigedemokraterna är ett parti som inte har de rätta lösningarna på Sveriges problem. Genom att föreslå att vi skall gå ur EU, minska invandringen, föra en förlegad politik i många andra frågor (i viss mån är ju deras politik dessutom oklar) bidrar man inte till att föra vårt land framåt. Detta måste vi som är aktiva i andra partier gång på gång föra fram. Men vi måste också ta avstånd från alla övertramp. Vi måste visa att SD har samma rättigheter som andra att föra fram sitt budskap. Det faktum att de har fel tar inte ifrån dem deras demokratiska rättigheter. Därför är det viktigt att ta avstånd från AFA och liknande organisationer som hotar demokratin. Det är viktigt att bli upprörd när konferensanläggning efter konferensanläggning inte vågar hysa SD:s kongress. Och det är viktigt att säga ifrån när de som röstar på SD likställs med ohyra och insekter.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=652248
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15496636.asp